Categories
Uncategorized

لاغری ثابت

لاغری ثابت آیا ممکن است ؟ راه های رسیدن به لاغری ثابت چیست؟ اگر از اضافه‌وزن رنج می‌برید، احتمالاً بزرگ‌ترین دغدغه شما لاغر شدن و رسیدن به وزن مطلوب است؛ اما باید بدانید که لاغر شدن یک موضوع است و لاغر ماندن و ثابت کردن وزنتان یک موضوع جداگانه است.

ثابت ماندن وزن بعد از لاغری

همان‌قدر که خلاص شدن از دست چربی‌های اضافی اهمیت دارد، ماندن در وضعیتی ثابت و یافتن راهی برای جلوگیری از بازگشت وزنی که کم کرده‌اید، هم اهمیت بسیار زیادی دارد. پس بعدازاینکه به وزن دلخواه خود، به کمک رژیم‌های لاغری، ورزش، عمل‌های جراحی و … رسیدید، به دنبال راهی برای ثابت ماندن وزن خود باشید.

راهکارهای ثابت ماندن وزن بعد از لاغری

برای لاغر شدن، افراد از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند، کسانی که دست به عمل‌های جراحی لاغری می‌زنند، با کمک روش‌هایی مانند اسلیو، بای پس معده و یا قرار دادن حلقه در معده، حجم معده آن‌ها به مقدار قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند؛ حال‌آنکه اگر بعد از عمل جراحی، از دستورالعمل‌های پزشک خود پیروی نکنند و تصور کنند این کاهش حجم معده دائمی است، بعد از مدتی معده آن‌ها به حجم سابق خود برمی‌گردد و به عبارتی تمامی تلاش آن‌ها به باد خواهد رفت.

افرادی که به کمک رژیم‌های لاغری، وزن کم می‌کنند، ممکن است در طی چند ماه نخستین بعد از شروع رژیم لاغری خود، شاهد کاهش وزن خوبی باشند؛ اما معمولاً همین موضوع سبب می‌شود که سخت‌گیری را کنار گذاشته و به‌مرور وزن ازدست‌رفته را بازگردانند.

در ادامه به معرفی راهکارهایی می‌پردازیم که به کمک آن‌ها می‌توانید لاغر شوید و از همه مهم‌تر لاغر بمانید.

عادات غذایی سالم را جایگزین عادات غذایی سابق خود کنید

همه ما می‌دانیم که غذاهای چرب و شور و آماده، بسیار لذیذ هستند و به‌احتمال‌زیاد کسی از خوردن دائمی سبزیجات آب پز لذت نمی‌برد؛ اما اگر بیشتر سبد غذایی شما شامل غذاهای ناسالمی، مانند غذاهای آماده و فست فودها، یا مواد قندی صنعتی است، وقت آن رسیده که برنامه غذایی خود را اصلاح کنید.

سعی کنید مصرف میوه و سبزیجات تازه را در برنامه غذایی خود قرار دهید، مصرف تنقلات، شیرینی، نوشیدنی های صنعتی و یا فست فود ها را به‌مرور کم کرده و بعد از مدتی آن‌ها را حذف کنید. حتماً روزانه مقدار مناسبی از مواد پروتئینی استفاده کنید، پروتئین برای عضله سازی ضروری است، به‌علاوه به‌عنوان یک منبع انرژی مفید، می‌تواند جایگزین چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها شود.

این نحوه غذا خوردن را به‌مرور جزو عادت‌های ثابت خود کنید، سعی کنید از مواد غذایی متنوعی و به شیوه‌های اشتهاآور و جذابی استفاده کنید که رغبت خود را برای خوردن مواد غذایی سالم مانند سبزیجات از دست ندهید.

داشتن تحرک بدنی و ورزش منظم

شاید بسیاری از افراد حاضر باشند سال‌ها رژیم غذایی خود را دنبال کنند، اما از ورزش کردن استقبال خوبی نکنند. فراموش نکنید که قرار نیست شما به یک ورزشکار حرفه‌ای تبدیل شوید؛ بلکه مثلاً کافی است که روزانه به‌طور منظم نیم ساعت پیاده‌روی داشته باشید. تحرک روزانه، سوخت‌وساز بدن شمارا بالابرده و کالری‌های اضافی دریافتی را می‌سوزاند.

داشتن تحرک بدنی و ورزش منظم

به خواب خود اهمیت دهید

شاید تعجب کنید اگر بگویم؛ به هم ریختن نظم خواب شبانه شما، می‌تواند یکی از علل چاقی و اضافه‌وزنتان باشد. در صورت نداشتن خواب شبانه مناسب، سطح هورمون لپتین که باعث ایجاد احساس سیری در شما می‌شود، کاهش‌یافته و در عوض در بدن شما هورمون گرلین بیشتری ترشح خواهد شد؛ این هورمون باعث افزایش اشتها و ایجاد حس گرسنگی کاذب در شما می‌شود.

محققین توصیه کرده‌اند که برای داشتن بدنی سالم و نیز جلوگیری از افزایش وزن، باید 6 تا 8 ساعت خواب شبانه داشته باشید.

به خواب خود اهمیت دهید

دلایل غذا خوردن خود را شناسایی کنید

همه ما می‌دانیم که هدف از غذا خوردن دریافت مواد مغذی و رفع احساس گرسنگی است؛ اما برایمان پیش‌آمده که گاهی علی رقم سیر بودن، شروع به خوردن غذا می‌کنیم. گاهی قرار گرفتن در جمعی که پرخوری می‌کنند، ما را نیز ترغیب به غذا خوردن می‌کند و یا بعضی از افراد عادت دارند که در حین تماشای تلویزیون، غذا و خوراکی بخورند.

پس بهتر است برای خودتان هدفتان از غذا خوردن را مشخص کنید و سپس با خود تصمیم بگیرید که در مواردی غیر از حالت گرسنگی، به وسوسه خود برای غذا خوردن غلبه نمایید.

عوامل احساسی و روانی را دست‌کم نگیرید

گاهی غذا خوردن برای بعضی از افراد، منشأ روانی و احساسی دارد؛ به‌عنوان‌مثال بعضی از افراد به هنگام ناراحتی و یا اضطراب، برای کنترل کردن احساسات منفی خود، شروع به استفاده از مواد غذایی می‌کنند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، سعی کنید هنگام بروز یک وضعیت روانی نامناسب از یخچالتان فاصله بگیرید! بهتر است در چنین شرایطی، قدم زدن در خارج از منزل و یا گفت‌وگو کردن با یک دوست را جایگزین استفاده کردن از مواد غذایی کنید.

گاهی افراد روند کاهش وزن خود را به‌خوبی آغاز می‌کنند، اما بعد از گذشت مدت‌زمان اندکی، انگیزه خود را ازدست‌داده و اهداف خود را فراموش می‌کنند. اصولاً انگیزه داشتن به‌عنوان یک موتور محرک در ادامه برنامه‌های طولانی‌مدت عمل می‌کند، خانواده و دوستان خود را در جریان کاهش وزنتان قرار دهید تا از حمایت‌ها و تشویق‌های آن‌ها بهره‌مند شوید. حتی اگر یک مشوق بیرونی ندارید، سعی کنید خودتان به‌عنوان انگیزه دهنده برای ادامه مسیرتان عمل کنید.

یک ترازوی وزن‌کشی برای خود تهیه کنید

بعدازاینکه به وزن دلخواه خود رسیدید، برای اینکه خیالتان از بابت لاغر ماندن راحت شود، وزن خود را مرتباً کنترل کنید. می‌توانید یک ترازو تهیه‌کرده و هرچند وقت یک‌بار خودتان را وزن کنید؛ چون ممکن است گاهی افزایش وزن شما به‌صورت نامحسوس اتفاق بیفتد و بعد از مدتی با دیدن وزن خود غافلگیر شوید.

سخن آخر

برای خلاص شدن از شر اضافه‌وزن خود و باقی ماندن در وزن ایده آلتان، داشتن یک روش لاغری مناسب بسیار اهمیت دارد، اما از هر چیزی مهم‌تر اراده و پشتکار افراد در این راه است. در صورت نداشتن اراده و پشتکار حتی با در اختیار داشتن عالی‌ترین امکانات و مراجعه به بهترین متخصص‌ها، لاغر شدن و ثابت ماندن وزن تبدیل به یک رویا خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *